سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عطر یاس

جان از نگاه جانان

دخت آفتاب در کلام رهبر انقلاب

875716081270048198681 دانلود کلیپ های صوتی به مناسبت ایام فاطمیه

32 تجلیل از مقام فاطمه سلام الله علیها تکریم ایمان، تقوا، علم، ادب، شجاعت، ایثار، جهاد، شهادت و در یک کلمه مکارم اخلاق است که پدر بزرگوارش برای آن مبعوث شد، و آن گاه که رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فاطمه را پاره تن خویش معرفی می کند، به جهانیان می آموزد که جلوه والای کرامت انسان و اخلاق اسلام را در این چهره مقدس جست و جو کنند و مادران جهان، شعاعی از این خورشید درخشان برگیرند و کانون حیات انسانها را گرم و روشن سازند.
29/11/1359
33 زن ایرانی الگوی خود را حضرت زهرا سلام الله علیها و زینب علیها السلام قرار داده است.
1/12/1361
34 ما افتخار می کنیم که دنباله رو آن خاندان پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم باشیم. افتخار می کنیم که فاطمه زهرا سلام الله علیها را اسوه و الگوی خود قرار بدهیم. زنها، دخترهای جوان و نسل انقلابی کوشش کنند خودشان را به آن ترسیمی که فاطمه زهرا سلام الله علیها از زن مسلمان برای ما به وجود آورده، هر چه ممکن است نزدیک تر کنند.
12/11/1363
35 بالاترین و بهترین زن نمونه که تمام زنها و شخصیتهای مسلمان باید از او درس بگیرند، فاطمه زهرا سلام الله علیها است.
21/12/1363
36 فاطمه زهرا سلام الله علیها در طول دوران زندگی یکی از چهره های برجسته حاضر در صحنه انقلاب اسلامی بوده است. به عنوان یک بانوی تراز اول اسلام از هیچ یک از مسائل مهمی که در دوران بعثت، رسالت و هجرت بر مسلمانان می گذشته، فاطمه زهرا فارغ نبوده و در همه آنها نقش داشته است.
4/11/1364
37 ساده زیستی دختر پیامبر یک نمونه برای زنان امروز جامعه ماست. ما روحیه مصرف گرایی را کنار بگذاریم و در زندگی به حد لزوم اکتفا کنیم و از افراط بپرهیزیم و آرزوهای حقیر و کوچک را فدای ارزشهای بزرگ بکنیم، نمونه کامل آن را در زندگی فاطمه زهرا سلام الله علیها می توان در تاریخ مشاهده کرد. جهیزیه دختر پیامبر فقیرانه ترین جهیزیه ای بود که در آن روز در بین مردم رایج بود.
4/11/1364
38 امروز هم که ما به جامعه خود نگاه می کنیم، بحمدالله رشحاتی از درس فاطمه سلام الله علیها و فروغی از آن گوهر شب چراغ قرآنی و اسلامی بر جامعه ما پوشیده شده و زنهای ما بحمدالله «فاطمی» شده اند و به سمت آن زندگی حرکت کرده اند.
4/11/1364
39 در جامعه انقلابی ما اگر شأن زن از مرد بیشتر نباشد کمتر نیست و روی این اصل ویژگیهای زن در زمینه های گوناگون، مانند آموختن علم، جهاد، ارتباط با مرد، نقش مادری که [در] تمام اینها زندگی حضرت [زهرا] یک نمونه است باید مورد بررسی قرار گیرد.
10/12/1364
40 به غیر از مقامات معنوی و روحانی دخت گرامی پیامبر اسلام، یکی از خصوصیات برجسته آن بزرگوار، تسلیم محض بودن در برابر حکم الهی و راه خدا در تمامی شرایط بود.
این ویژگی از آن بانوی بزرگوار یک مجاهدی بی نظیر و پرچمدار مظلومیت و حقانیت در طول تاریخ اسلام ساخته که در این ایام، تعیین کننده و سرنوشت ساز و راهگشای زندگی ما می باشد.
10/12/1364
41 شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها در طول تاریخ، شخصیتی یکتا و یگانه است و هیچ کس از زنان برجسته تاریخ به پای حضرت زهرا سلام الله علیها نمی رسد.
10/12/1364
42 یکی از مواریث حضرت فاطمه، صحیفه فاطمیه است که تمام دانشهای معنوی مربوط به انسان در آن نوشته شده است و زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها از هر نظر استثنایی است.
10/12/1364
43 شخصیت زهرای اطهر که مجموعه ارزشهای بانوی مسلمان است می تواند زیباترین و پُرجاذبه ترین ترسیم از زن را در دیدگاه همه زنان، مخصوصاً زنان مسلمان، قرار دهد.
10/12/1364
44 در محراب عبادت، ایشان ساعتهای متمادی با خدا راز و نیاز می کردند. عبادت و سلوک ایشان برای ما قابل تصور و درک نیست.
10/12/1364
45 دختر پیامبر و رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم در عمر کوتاه خود اثر بزرگی به جا گذاشت و ایشان بزرگ ترین زن تاریخ است و زنان تاریخ هیچ یک به منزلت دختر پیامبر نیستند. دختری که فقط هجده سال عمر کرد و بنابراین دخترهای جوان هم می توانند عظمت بیافرینند و دخترها باید از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و پسرها باید از حضرت فاطمه سلام الله علیها درس بگیرند و این راه را ادامه دهند.
13/11/1365
46 امید داریم همه ما بتوانیم روح و اندیشه خود را در زلال کوثر مطهر شخصیت ملکوتی فاطمه سلام الله علیها شست و شو دهیم و جوهر وجود انسانی خود را با کیمیای خاک راهِ او متحول سازیم؛ «زآنکه مس وجود را فضه او طلا کند».
29/11/1365
47 مادران ما می دانند که اگر بخواهند پیروان صادق فاطمه سلام الله علیها باشند، باید در دامان خویش یاران حسین و زینب علیهماالسلام را بپرورانند تا پرچم خونین ایمان و عزت را در کربلاهای زمان برافرازند.
29/11/1365
48 با میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اسلام تداوم یافت و نور اسلام به برکت وجود حضرت فاطمه سلام الله علیها در تاریخ و از طریق اولاد زهرا ماند و عمده ترین رمز بقای اسلام از طریق حضرت فاطمه سلام الله علیها است.
20/11/1366
49 زن ایرانی در نظام جمهوری اسلامی باید حقیقتاً سعی نماید که خود را شبیه دختر پیامبر بسازد و تنها با اظهار ارادت نمودن و فاصله گرفتن در عمل، هیچ مشکلی مرتفع نخواهد شد.
7/11/1367
50 امیدواریم زنان امت اسلامی بتوانند با الهام گرفتن از شخصیت ملکوتی و عظیم القدر فاطمه زهرا سلام الله علیها بن بستهای موجود در زندگی زنان در سطح جهان را بشکنند.
8/11/1367
51 در صحنه تعریف معنوی فاطمه زهرا سلام الله علیها وارد نمی شویم، لیکن در زندگی معمولی این بزرگوار یک نکته مهم است و آن جمع بین زندگی یک زن مسلمان در رفتارش با شوهر و فرزندان و انجام وظایفش در خانه از یک طرف و بین وظایف یک انسان مجاهد، غیور، خستگی ناپذیر در برخوردش با حوادث سیاسی مهم بعد از رحلت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم که به مسجد می آید و سخنرانی و موضعگیری و دفاع می کند و حرف می زند و یک جهادگر به تمام معنا و خستگی ناپذیر و محنت پذیر و سختی تحمل کن است از طرفی دیگر.
22/9/1368
52 این سه بُعد [فعالیتهای سیاسی، وظایف خانه داری، بُعد عبادی] را با هم جمع کردن، نقطه درخشان زندگی فاطمه زهرا سلام الله علیها است. آن حضرت، این سه جهت را از هم جدا نکرد.
22/9/1368
53 بگذارند ازدواج برای دختر مسلمان و زن جوانی که در محیط اسلامی است، مثل ازدواج فاطمه زهرا سلام الله علیها باشد، ازدواجی با پیوند عشقی معنوی و الهی و جوششی بی نظیر میان زن و مرد مؤمن و مسلمان و همکاری و همسری به معنای واقعی بین دو عنصر الهی و شریف، اما بیگانه از همه تشریفات و زر و زیورهای پوچ و بی محتوای ظاهری.
26/10/1368
54 شخصیت زهرای اطهر، در ابعاد سیاسی و اجتماعی و جهادی، شخصیت ممتاز و برجسته ای است به طوری که همه زنان مبارز و انقلابی و برجسته و سیاسی عالم می توانند از زندگی کوتاه و پُرمغز او درس بگیرند.
26/10/1368
55 فاطمه زهرا سلام الله علیها در قله بشریت قرار دارد و کسی از او بالاتر نیست و می بینیم که آن بزرگوار به عنوان یک بانوی مسلمان، این فرصت و قدرت را یافت که خودش را به این اوج برساند.
26/10/1368
56 نکته اول در باب فاطمه زهرا سلام الله علیها است. برای انسانهای کوچکی مثل من، خیلی دشوار است که بخواهند ولو از دور درباره آن عظمت سخن بگویند. ما یک چیز و یک خیال و یک تصویر و یک نقش در ذهنمان می گذرانیم، این کجا و واقعیتها و حقیقتها که بسی عظیم تر از ذهن ماست کجا؟ واقعاً دختر پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم معمای ناگشوده ذهن بشر و معارف بشری است ... .
چند نمونه بسیار نادر وجود دارد که از حد توصیف و بیان بالاترند و یکی از اینها فاطمه زهرا سلام الله علیها است. فقط با پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم و با امیرالمؤمنین علیه السلام می شود او را مقایسه کرد.
17/10/1369
57 ما باید هر چه را که از مقام والای زهرای اطهر علیها السلام درک کرده و می فهمیم، سرمشق زندگی و حرکت خود قرار دهیم.
ما باید احساس محبت به فاطمه زهرا علیها السلام را در زندگی خود پیاده کنیم؛ زیرا بدون پیوند عملی به اصل آن، محبت مورد سؤال قرار خواهد گرفت و در پی محبت باید اطاعت و متابعت باشد.
17/10/1369
58 باید هر حرف و کلمه و هر اشاره ای در زندگی این بزرگوار برای ما یک سرمشق باشد. به محبت دورادور و احساس محبت اکتفا نکنیم. این احساس را در زندگی پیاده نماییم. اگر محبت نباشد، این رابطه عملی به وجود نمی آید. در سایه آن محبت می شود این پیوند و پیوستگی عملی را به وجود آورد، اما بدون این پیوستگی و پیوند عملی، اصل آن محبت زیر سؤال خواهد رفت: «قل إن کنتم تحبّون اللّه فاتّبعونی یحببکم اللّه»، دنباله محبت باید اطاعت و متابعت باشد.
17/10/1369
59 پیامبر عظیم الشأن اسلام با این اعتقاد که فاطمه زهرا علیها السلام نمونه یک انسان کامل است بر دست او بوسه می زد و این امر نباید یک مسأله عاطفی در نظر گرفته شود. نگرش اسلام به زن از باب تکامل معنوی و انسانی اوست و در بررسیهای مربوط به فرهنگ مسائل اجتماعی و پرورش علمی زنان باید بر این اساس عمل شود.
4/10/1370
60 خداوند با توجه به معرفت، خلوص، صبر و فداکاری حضرت فاطمه زهرا علیها السلام آن حضرت را مرکز فیوضات خود قرار داده است و ما که خود را محبّ آن بانوی بزرگ اسلام می دانیم باید در اطاعت، عبادت و جهاد رهرو آن حضرت باشیم.
5/10/1370
61 ما محبت به آن حضرت را باید در عمل خود نشان دهیم. آیا به راستی ما نیز همانند فاطمه زهرا سلام الله علیها حاضریم برای سیر کردن گرسنگان، قرص نانی را از گلوی خود و فرزندانمان بزنیم؟
5/10/1370
62 خودسازی و تأثیر سازنده در محیط زندگی انسانها راهی است که فاطمه زهرا علیها السلام پیمود، و ما نیز به عنوان پیروان آن حضرت باید در همین راه حرکت کنیم. زهرای اطهر علیها السلام در زندگی پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم و علی بن ابی طالب علیه السلام به مانند نوری می درخشد؛ و زنان مسلمان ما باید با الگو قرار دادن زندگی آن حضرت، خود را از دریای معرفت و کرامت فاطمه زهرا سلام الله علیها بهره مند سازند.
24/9/1371
63 جوری است مقام آن بزرگوار که علمای بزرگ مسلمین و صاحبان فکر و نظر بحث می کردند که آیا زهرای اطهر سلام الله علیها بالاتر است یا علی بن ابی طالب علیه السلام این کم مقامی است که بزرگان اسلام بنشینند با هم، یکی بگوید زهرا سلام الله علیها بالاتر است، یکی بگوید علی علیه السلام بالاتر است، خیلی مقامه.
24/9/1371
64 راه همین راهی است که امروز به فضل الهی، انقلاب جلوی پای مردم ما گذاشته است. این همان راه فاطمه زهرا سلام الله علیها است: خودسازی و جهان سازی.
24/9/1371
65 هر جا دیدید که راه علی علیه السلام و فاطمه سلام الله علیها و راه ائمه علیهم السلام که امروز راه این بزرگواران، همان راه امام خمینی است و اگر کسی این را نداند و نفهمیده باشد، باید در بصیرت خودش تجدید نظر کند. هر چی داریم باید در راه اینها خرج کنیم. این آن چیزی است که این عُلقه را معنا می بخشد.
24/9/1371
66 درباره زهرای اطهر سلام الله علیها هر چه انسان بیشتر فکر کند و در حالات آن بزرگوار بیشتر تدبر کند، بیشتر دچار شگفتی خواهد شد. تعجب انسان نه فقط از این جهت است که چطور یک موجود انسانی در سنین جوانی می تواند به این رتبه از کمالات معنوی و مادی نایل بشود که البته این خود هم یک حقیقت شگفت انگیز است. بلکه بیشتر از این جهت است که اسلام با چه قدرت عجیبی توانسته است تربیت والای خود را به حدی برساند که یک زن جوان در آن شرایط دشوار بتواند این منزلت عالی را کسب کند. هم عظمت این موجود و این انسان والا تعجب آور و شگفت انگیز است، و هم عظمت مکتبی که این موجود عظیم القدر و جلیل المنزلة را پدید آورده است.
25/9/1371
67 من از جنبه های معنوی و روحی و الهی آن بزرگوار حرفی نمی توانم بزنم. من کوچک تر از این هستم که آن چیزها را درک کنم، حتی اگر کسی هم بتواند درک بکند، نمی تواند آن چنان که حق اوست او را توصیف و بیان کند. آن جنبه های معنوی یک عالم جداگانه ای است.
25/9/1371
68 در روایت دیگری از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده است که فاطمه زهرا سلام الله علیها به ایشان می گوید ملائکه می آیند، با من سخن می گویند و مطالبی را به من می گویند. امیرالمؤمنین علیه السلام به ایشان می گویند: وقتی صدای ملک را شنیدی، به من بگو تا من بنویسم آنچه را که تو می شنوی و امیرالمؤمنین علیه السلام نوشت آنچه را که ملائکه به فاطمه زهرا سلام الله علیها املا می کردند و این یک کتابی شد که در نزد ائمه علیهم السلام بوده و هست.
در روایات متعدد آمده که ائمه علیهم السلام برای مسائل گوناگون خود به «مُصحف فاطمه» مراجعه می کردند. بعد امام علیه السلام می فرمایند: «انه و لیس فیها حلال و حرام»، در این کتاب، احکام نیست، حلال و حرام نیست، «فیها علم ما یکون»، اما همه حوادث جاری بشری در دورانهای آینده در این کتاب هست. این چه دانش والایی است؟ این چه معرفت و حکمت بی نظیری است که خدای متعال به یک زن در سنین جوانی می بخشد؟ این مقام معنوی حضرت زهرا سلام الله علیها است. این مسائل معنوی تا حدود زیادی به فضایل عملی ارتباط پیدا می کند. ارتباط پیدا می کند به آنچه که از تلاش فاطمه زهرا سلام الله علیها ناشی می شود.
25/9/71
69 دختری که در کوره گداخته مبارزات سخت پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم در مکه متولد شد و در شعب ابی طالب یار و غمگسار پدر بود ... این دختر مثل فرشته نجاتی برای پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم ، مثل مادری برای پدر خود و مثل پرستار بزرگی برای آن انسان بزرگ، مشکلات را تحمل کرد؛ غمگسار پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم شد. بارها را بر دوش گرفت، عبادت خدا کرد، ایمان خود را تقویت کرد، خودسازی کرد و راه معرفت و نور الهی را به قلب خود باز کرد؛ اینهاست آن چیزهایی که یک آدم را به کمال می رساند.
25/9/1371
70 در دوران بعد از هجرت و در آغاز سنین تکلیف، فاطمه زهرا سلام الله علیها با علی بن ابی طالب علیه السلام ازدواج می کند. آن مهریه فاطمه است. آن جهیزیه فاطمه سلام الله علیها است. شاید همه شما بدانید که فاطمه زهرا سلام الله علیها که دختر شخص اول دنیای اسلام بود و پدرش بر آن مردم حاکم بود، با چه سادگی و وضع فقیرانه ای ازدواج خود را می گذراند. زندگی فاطمه زهرا سلام الله علیها در همه ابعاد پر از کار و تلاش و تکامل و تعالی روحی یک انسان است.
25/9/1371
71 مشکلات محیط و زندگی، فاطمه زهرا سلام الله علیها را کانونی برای مراجعات مردم و مسلمانها قرار می دهد. دختر کارگشای پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم در این شرایط، زندگی را با کمال سرافرازی پیش می برد. فرزندانی مثل حسن، حسین و زینب تربیت می کند و شوهری مثل علی را نگهداری می کند. رضایت پدری مثل پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم را جلب می کند.
25/9/1371
72 در دورانی هم که راه فتوحات و غنایم باز شده است، دختر پیغمبر ذره ای از لذتهای دنیا و تشریفات و تجملات و چیزهایی که دل دخترهای جوان و زنها متوجه آنهاست را به خود راه نمی دهد.
25/9/1371
73 عبادت فاطمه زهرا سلام الله علیها یک عبادت نمونه است. «حسن بصری» که یکی از عُبّاد و زُهّاد دنیای اسلام است درباره فاطمه زهرا سلام الله علیها می گوید: به قدری دختر پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم عبادت کرد و در محراب عبادت ایستاد که «تورّمت قدماها»؛ پاهای آن بزرگوار از ایستادن در محراب عبادت ورم کرد.
25/9/1371
74 جهاد آن بزرگوار در میدانهای مختلف یک جهاد نمونه است. در دفاع از اسلام، در دفاع از امامت و ولایت، در حمایت از پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم ، در نگهداری بزرگترین سردار اسلام یعنی امیرالمؤمنین علیه السلام که شوهر او بود.
25/9/1371
75 آن خطبه ای که فاطمه زهرا سلام الله علیها در مسجد مدینه بعد از رحلت پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم ایراد کرده است، خطبه ای است که به گفته علامه مجلسی، بزرگان فُصحا و بُلَغا و دانشمندان باید بنشینند کلمات و عبارات این خطبه را معنی کنند. این قدر پرمغز است.
از لحاظ زیبایی هنری این سخن فاطمه زهرا علیها السلام مثل زیباترین و بلندترین کلمات نهج البلاغه و در حد سخنان امیرالمؤمنین علیه السلام است. فاطمه زهرا علیها السلام می رود در مسجد مدینه می ایستد در مقابل مردم و ارتجالاً حرف می زند. شاید ایشان یک ساعت صحبت کرده است با بهترین و زیباترین عبارات و زبده ترین و گزیده ترین معانی.
آن عبارتش، این فصاحت و بلاغتش، این فرزانگی و دانشش، این معرفت و حکمتش، آن جهاد و مبارزه اش، آن رفتارش به عنوان یک دختر، آن رفتارش به عنوان یک همسر، آن رفتارش به عنوان یک مادر، آن احساسش به مستمندان ... این شخصیت جامع الاطراف فاطمه زهرا علیها السلام است؛ این الگوست؛ الگوی زن مسلمان این است.
25/9/1371
76 امیرالمؤمنین علیه السلام یک وقت درباره فاطمه زهرا علیها السلام فرمود: «ما اَغْضَبَتْنی وَ لا خَرَجَتْ مِنْ اَمری»؛ «یک بار این زن در طول دوران زناشویی مرا به خشم نیاورد، یک بار از دستور من سرپیچی نکرد.»
فاطمه زهرا علیها السلام با آن عظمت و جلالت، در محیط خانه یک همسر است؛ یک زن است، همان طور که اسلام می گوید در محیط علم، یک دانشمند والاست.
25/9/1371
77 وجود حضرت زهرا علیها السلام با آن حکمت، گویندگی، قدرت تحلیل سیاسی و اجتماعی و آینده نگری و نیز قدرت برخورد با عظیم ترین مسائل زمان خود، نشان دهنده این واقعیت است که یک زن مسلمان می تواند در سنین جوانی هم به مقامات عالی و معنوی و عرفانی دست یابد.
8/9/1372
78 زنان مسلمان در زندگی شخصی، اجتماعی و خانوادگی خود باید زندگی فاطمه زهرا علیها السلام را از جهت خردمندی، فرزانگی و عقل و معرفت الگو و سرمشق خود قرار دهند و از بُعد عبادت، مجاهدت، حضور در صحنه تصمیم گیریهای عظیم اجتماعی، خانه داری، همسرداری و تربیت فرزندان صالح از زهرای اطهر علیها السلام پیروی کنند؛ زیرا زندگی آن بانوی بزرگ اسلام نشان می دهد که زن مسلمان برای ورود در صحنه سیاست و میدان کار و تلاش و نیز ایفای نقش فعال در جامعه همراه با تحصیل، عبادت، همسرداری و تربیت فرزندان می تواند پیرو فاطمه زهرا علیها السلام باشد و دخت گرامی پیامبر عظیم الشأن الهی را الگوی خود قرار دهد.
17/9/1372
79 زنان مسلمانی که امروز در نظام اسلامی با جدیت، دلسوزی و همراه با عفت و عصمت درس می خوانند، طبابت می کنند و یا در محیطهای اجتماعی، علمی و سیاسی فعال هستند، پیروان فاطمه زهرا علیها السلام محسوب می شوند و این جانب با همه وجود برای چنین زنانی احترام و تکریم قائل هستم.
17/9/1372
80 حضرت فاطمه زهرا علیها السلام خلاصه نبوت و ولایت و دارای چنان شخصیت والایی است که انسانها از درک عظمتِ وسعتِ آن ناتوان هستند. مقام و مرتبه آن حضرت تا حدی بود که حتی کسانی که رابطه صمیمی با آن بزرگوار نداشتند، زبان به مدح او گشودند.
5/9/1373
81 فاطمه زهرا علیها السلام برترین نمونه مجسم برای زن مسلمان است و متفکرین و گویندگان مذهبی و دانشمندان باید با بیان و قلم خود ابعاد وجودی و شخصیت این بانوی بزرگ آفرینش را هر چه بهتر و بیشتر ترسیم و تبیین کنند.
12/7/1374

+ نوشته شده در سه شنبه 91/1/29 ساعت 9:24 عصر توسط عطرِِ یاس | نظر