سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عطر یاس

در جواب یه مظلوم

یه بنده خدایی یه کامنت گذاشته بود و توش سوالی پرسیده بود . سوال و یه کم خلاصه جوابش امیدوارم مورد رضایت قرار بگیره

سلام می خواستم بگم آیا شهدا گناه می کنن یا نه؟ آیا تنها کسایی هستن که نا دانسته گناه کردن یا نه؟ آیا گناهشون رو براشون حساب می کنن یا نه ؟ آیا شهدا همون جورن که میگن هستن یا نه؟ آیا به کسانی که شهدا بهشون ظلم کردن پاداش میدن یانه؟ آیا هست شهیدی که مجازات بشه یا نه اون جوری که امام سجاد (ع) می فرماین آیا حق ما به گردن شهدا بیشتره یا حق اونا به گردن ما؟ و آیا بیگناه بالای دار میره یا نه؟        اگه نوشتی عنوانش رو بذار (در جواب یه مظلوم تا وسط دار رفته)

شهادت مرگی از راه کشته شدن است، که شهید آگاهانه و بخاطر هدف مقدس و به تعبیر قرآن ((فی سبیل الله))انتخاب می کند. یعنی شهید در راهی کشته می شود که هر دو ارزش آگاهانه و فی سبیل الله را داراست و چنین مرگی است که به تعبیر پیامبر((ص)) شریفترین و بالاترین نوع مردن است (اَشرُفُ المُوًتِ قَتْلُ الشَّهادَهِ)و علی(ع) آن را گرامی ترین نوع مردن می داند.(اَکْرُمُالمُوًتِ اَلْقُتْلُ

در قرآن کریم درباره بخشش گناهان شهید چنین آمده است.

فالذین هاجروا و اخرجوا من دیارهم و اوذوا فی سبیلی و قاتلوا و قتلوا لا کفّرن عنهم سیئاتهم و لادخلنهم جناتٍ تجری من تحتها الانهار ثواباً من عند الله و الله عنده حسن الثواب((195 آل عمران))

آنان که از وطن خود هجرت کردند و از دیار خود بیرون رانده شدند و در راه خدا رنج کشیدند، جهاد کردند و کشته شدند، همانا بدی های آنان را می پوشانیم و آنان را به بهشت هایی که از زیر درختان آن نهرهای آب، جاری و روان است، داخل می کنیم و این پاداشی است از جانب خدا و پاداشی که از جانب خدا باشد نیکوست.   در این آیه اشاره شد که خداوند همه بدی های کشته شدگان در راه خدا را نادیده می گیرد و بعلاوه از جانب خود به آنان نیکوترین پاداش را عطا می کند.

در همین رابطه احادیثی نیز ذکر شده است که به برخی از آنها اشاره می نمائیم.

قال النبی(ص) :

فاذا ودَّعهم اهلوهم بکت علیهم الحیتان و البیوت، تخرجون من ذنوبهم کما تخرج الحیة من سلخها.(کشف الاسرار وعده الابرار، ج2، ص347)

یعنی چون رزمندگان با اهل و خانواده خود خداحافظی کنند، ماهی ها و خانه ها، بر آنها می گریند و از گناهان خود خارج می شوند، همانگونه که مار، از پوست خود خارج می شود.

در حدیث دیگری که قبلاً ذکر شد و پیامبر شش خصلت را برای شهیدان ذکر نمودند اولین خصلت این بود که : اولین قطره خونی که از شهید بر زمین ریخته می شود گناهانش بخشیده و آمرزیده می گردد. که این لفظ در احادیث دیگری هم تکرار شده است.

امام صادق(ع) نیز در روایتی می فرمایند :

من قتل فی سبیل الله لم یعرفه الله من سیئاته(وسایل الشیعه، ج11، ص9)

یعنی کسی که در راه خدا به شهادت نائل شود، هیچ یک از گناهان و بدی هایش به او ارائه نخواهد شد یعنی از همه آنها چشم پوشی خواهد شد.

و در تفسیر آیهان لا خوف علیهم و لا هم یحزنون (170 آل عمران)

نیز آورده اند که به شهیدان بشارت می دهند که از گناهان گذشته خوفی نداشته باشند. زیرا خداوند گناهانشان را با شهادت پاک می سازد.

و در حدیثی دیگر از پیامبر(ص) سوال شد که چرا شهید مورد آزمایش و سوال واقع نمی شود؟ پیامبر(ص) فرمود زیرا شهید در زیر برق شمشیر آزمایش خود را به پایان رسانده است.

بعد نوشت : شهدا زنده ان مطمئناً اگه به کسی ظلم کردند هر جور شده ازش طلب حلالیت می کنن . و فکر می کنم حق شهدا به گردن ما بیشتره

پاسخ رو از تبیان گرفتم 

اگه شما هم پاسخی دارین خوشحال میشم منم استفاده کنم . ممنون


+ نوشته شده در یکشنبه 90/12/14 ساعت 11:36 صبح توسط عطرِِ یاس | نظر